Guide p Gran Canaria

• 05.03.2013 - kl.09:56

Ja da tenkte jeg fortelle litt om da jeg arbeidet som guide p Gran Canaria.

Jeg skulle arbeide p vings callcenter avdeling p Gran Canaria sommeren 2010, Jeg var frst p guideskole p Mallorca, det kan du lese om her. Resten av teamet mitt hentet meg p Mallorca rett etter guideskolen. Vi skulle nemlig p intro kurs om Mallorca, da vi skulle svare p telefonene fra gjester som var p Gran Canaria, Mallorca og Tenerif. Vi beskte alle Vings reiseml p Mallorca, og var der nesten en hel uke fr vi reiste til Gran Canaria.

Da vi kom frem ble vi flyttet inn i leiligheter. Vi var kjempe heldige, da leilighetene l ratt over kontoret og alt var i et bygg. Vi kunne bo 3 mann i en leilighet, det var nemlig 3 soverom, 2 bad og 2 kjkken pr leilighet. Men om sommeren s er det ikke hysesong p Gran Canaria s da er det ikke behov for s mange guider. S vi var kun 2 pr leilighet. Noe som var ganske s deilig. Vi hadde tilgang til kontoret hele dgnet. Der var det en stor tv stue, dataer med internett, et lite kjkken, et lite bibliotek og ulike spill. Vi fikk ogs tilbud om melde oss inn p treningssenter delvis sponset av Ving. Noe som vi alle sammen gjorde.

De frste dagene fikk alle vi nye dra p alle utflyktene som Ving tilbyr p Gran Canaria, slik at vi kan anbefale dem til gjestene, og faktisk hvet hva vi snakker om. Vi hadde en velkomstfest p den store takterrassen vr, og vi dro i badeland. I og med at vi var s f guider s ble vi alle sammen veldig fort kjent med hverandre. Dette var utrolig morsomt.

Den frste uken skal egentlig bare vre introduksjon og lring. men jeg var s heldig at min frste uke som guide var da vulkanutbruddet p Island skjedde. Noe som da innebar at alle mtte hjelpe til. Jeg syntes at hele vulkanutbruddet var kjempe kjekt. Da dette ga brutal lring til oss nye, noe som var utfordrende, spennende og ikke minst veldig kjekt. Det aller beste minnet jeg har fra den uken, var da jeg endleig kunne reise ut til Si\unwing hotellet og fortelle 200 norske gjester at de endelig skulle f reise hjem. Stendes applaus. Jeg lrte mye om meg selv den uken, og utrolig mye om jobben som guide.

jeg fikk ogs gleden av feire 17 mai nede p Gran Canaria, da mtte jeg opp p den norske skolen i ving uniformen min. Der fikk jeg se over 100 nordmenn g i bunad og dress, og de gikk i tog, med korps og det hele. Dette var en utrolig morsom opplevelse. P kvelden dro jeg med meg en av mine danske kollegaer til den norske sjmanns kirken for feire 17 mai p norskt vis. Her var det plser i brd, gele og kaker. Tror hun syntes at vi er meget spesielle. Men det var utrolig koseligt.

Selve arbeidet som guide for min del gikk ut p ta imot telefoner fra gjester som trengte hjelp, informasjon eller ville kjpe utflykter. Og jeg m rlig si at det er ganske mangen som ikke burde reise p ferie uten en form for stttekontakt med seg. Fikk s utrolig mange rare telefoner og sprsml. mangen kunne vi hjelpe, noen ikke. De fleste var hyggelige men noen var ufordragelige. Det var en utrolig lrerik jobb. Jeg lrte meg dansk og svensk. Jeg lrte forholde meg rolig i stressende situasjoner, jeg lrte hndtere ulike mennesker og ulike situasjoner.

Vi arbeidet p skift, det var 3 forskjellige dgnskift.

• 07 -15
  • 07 - 11 s pause 15 - 19
  • 12 - 19

Vi hadde to fridager i uken og vi hadde nd telefonen ulike kvelder. Men det var oss som arbeidet p callcenteret. De som arbeidet som vanlige guider hadde andre arbeidstider. Vi var ogs p flyplassen en dag i uken, for p sommeren er det bare en hoveddag det kommer gjester p. Og dette var noe som jeg syntes var veldig krevende. Da sto vi tok imot gjestene, ledet dem til rett buss og skulle s holde en buss transfer. For noen s er dette kjempe gy, jeg likte det ikke. Men men, snn var det.

Vi hadde ogs tilgang p biler som vi fikk bruke viss e var ledige. S vi fartet rundt p hele yen, det ble mye shopping kan man si. Vi fikk ogs bo p hotellene for en mye billigere penge viss de hadde ledige rom. Dette benyttet vi oss av mye. Pluss at vi reiste mye til stranden eller l ved bassenget til de ulike hotellene. Det ble ogs en god del festing. Skal ikke lyve for dere der. jeg var nok ikke den ivrigste i flasken, da jeg hadde min kjre som satt hjemme ventet p meg. S ble mange telefon samtaler hjem p meg heller.

Vi fikk ogs spise p ulike restauranter med gode rabatter. Dette benyttet vi oss av alt for ofte. S det ble vell noen ekstra guidekilo p oss alle sammen. Vi ble en ganske s sammen sveiset gjeng etterhvert. Og vi hadde det utrolig morsomt sammen. jeg fikk ogs besk av bde mine besteforeldre og min kjre mens jeg arbeidet der nede.

jeg valgte avslutte arbeidet litt fr jeg skulle, da jeg savnet en god del hjem. S jeg reiste hjem i slutten av august istedenfor i oktober. Men jeg angrer ikke et sekund p at jeg har gjort det. Det er noe av det mest spennende, utfordrende og ikke minst gyale jeg har gjort. S viss du liker reise, og gjerne kunne tenkt deg tjent noen kroner mens du gjr det, s er dette absolutt noe for deg. Hver sesong bytter du plass, og det er stor mangel p norske guider, s det er enkelt f komme til nske plassen sin. Viss dette ser ut til vre noe for deg s kan du ske her.

S dette var litt om min opplevelse om arbeide som guide.

hestiaverden

05.03.2013 kl.10:10

Hadde jeg vrt yngre ville jeg absolutt ha reist ut som guide. Jeg tror aldri jeg noengang blir lei av reise og oppleve nye ting ;)
Har s lyst til vre guide, jobbe i ving eller noe i reisebransjen en gang i livet, det ser ut som den opplevelsen!

Majell <3

05.03.2013 kl.11:58

s koselig!=)

~ Cassandra ~

Jeg heter Cassandra, og er 26 r. jeg blogger om livet som smbarns mamma og livet som samboer. Er det noe du mtte lure p er det bare sprre p bloggen eller ta kontakt p; cassandra_egeli@hotmail.com