~ Jeg velger vre mamma ~

  • 11.06.2013 - kl.21:35

Da har det seg slikt at jeg har tatt valget som samfunnet ikke vil at jeg skal ta. Jeg har valgt vre mamma. Har ikke skrevet noe om dette fr da jeg ville ha alt i orden fr det kom skikkelig ut i offentligheten. Jeg har n sagt opp min stilling som assisterende butikksjef p en kiwi butikk, og skal n ned i en 81% stilling som assistent i 1 klasse p en skole der vi flytter til. Med dette valget gr jeg ned over 100000 i rslnn. Men va vinner jeg med dette valget? Jo jeg vinner masse mamma tid med min snn og mine fremtidige barn. Denne deltids debatten har vert en del i media i det siste, og jeg synes at det er ganske skremmende at jeg n blir kalt for en samfunnsbyrde fordi jeg ikke jobber fulltid. Hadde vi kunnet det s hadde jeg ikke gtt tilbake til jobb, ville mye heller vert hjemmevrende husmor. Tenk s gammeldags er jeg.


Jeg vil ikke at andre mennesker skal oppdra mine barn. Det er ikke derfor jeg har satt dem til verden. Det er mitt og min kjres ansvar oppdra vre barn. Jeg forstr at ikke alle har mulighet til arbeide deltid. Men jeg mener ogs at viss man bare vil og ofrer litt luksus varer og vaner s kan alle f det til. Vi er i utgangspunktet ikke i en konomisk situasjon hvor dette er det optimale eller det mest lnnsomme for oss. Vi har akkurat kjpt oss en nytt hus, vi har ftt barn, og vi planlegger flere barn. Men vi gikk ganske mange runder sammen fr vi ble enige om at dette nsker vi, og alt gr viss man bare vil.


Vi velger n ofre dyre sydenturer, masse undvendig cola og annet kos som man ikke trenger, vi vurderer ogs selge den ene bilen. Vi kommer ogs til avvente med en del oppussing til vi har litt mere penger, og heller ta litt og litt. Vi har satt opp en skikkelig konomisk spare plan, dette skal vi f til. For med den nye jobben min s slutter jeg tidlig vr eneste dag, jeg jobber heller ikke kveld og aldri helger. Jeg fr rett og slett tid til vre mamma. For jeg har virkelig ikke lyst til bare se mitt eget barn i et f tall av timer per dgn. At andre mennensker skal f strre del i mitt barns liv enn det jeg selv har, er bare helt utenkelig for meg. Jeg sier ikke at de som har det slik er drlige foreldre p noen som helst mte, men jeg nsker ikke ha det slik.


vre mamma er den beste jobben jeg noen sinne har hatt i hele mitt liv. Det er den viktigste jobben jeg noen gang kommer til ha. S tilbake til dette med vre en samfunnsbyrde viss man arbeider deltid, og at det er uansvarlig av meg og ikke bidra skikkelig til samfunnet. Jeg har laget et barn, hvor mye mer kan man egentlig bidra til samfunnet enn det!!! Det sies hele tiden at norske kvinner produserer for f barn til f til en skikkelig folkevekst blandt nordmenn. Men samfunnet vil ikke at vi selv skal ta vare p dem, det har vi nemlig barnehager og skoler til. Og her i norge lover de full barnehage dekning, men bare viss barnet ditt er fdt fr 1 september. Dette er bare s utrolig banalt i mitt hode. Og p toppen av alt dette s skriver flere eksperter hele tiden at det ikke er bra for barn vre i barnehage fr de er 2 r gamle. Og vi m i hvertfall ikke glemme alle barnehage skandalene som har florert i media det siste ret. Jeg har selv venninner som arbeider i barnehage som sier at tilstandene er alt for drlige.

Det fles nesten som om man gjr feil uansett hva man gjr. Jeg nsker at lille gull skal g i barnehage slik at han fr vre med masse andre barn. Men jeg vil ikke at han skal vre der fra de pner til de stenger. Jeg er s utrolig takknemlig for at jeg n har ftt denne muligheten til f vre mamma akkuratt slik som jeg nsker og p min mte. Jeg gleder meg virkelig til starte dette nye kapittelet i livet mitt. Nytt hus, ny jobb, baby og mange andre fantastiske ting som skal skje i fremtiden. Kan med hnden p hjerte si at jeg er lykkelig, og det er det lenge siden jeg virkelig har kunnet si det. S jeg er stolt av si at jeg er mamma, deltidsansatt og en samfunnsbyrde.


Kirsti

11.06.2013 kl.22:10

Veldig bra innlegg, bra tekst om et stort tema.

Min mening rett ut er at det er toppers at dere har valgt det slik, man fr til det meste viss man bare gr inn for det. Det vre mamma/forelder er en stor oppgave, men hvem vil vel ikke bruke mye tid sammen med barnet sitt ?

Jeg vet at uten tvil det ikke er barebare dette med konomi, og at alt skal g opp. Er man aleneforelder er det heller ikke lett. Og jeg arbeider i barnehage selv, man ser og hrer alt mulig. Jeg arbeider 60% (snnen har ogs 60% i bhg) og er kjempetakknemelig for at jeg kan det og ikke 100%. Takket vre besteforeldre som hjelper til mye med henting og levering i bhg.

Hadde jeg kunnet tatt valget, s skulle jeg gjerne ha vrt hjemmevrende. Men samtidig s m jeg vre rlig si at jeg synes det er litt godt jobbe litt, og at snnen min fr vre sammen med andre barn.
Herrelighet s bra skrevet! og jeg kunne ikke vrt mer enig i det du skriver!! Du gjorde absolutt det rette valget, og jeg synes det var utrolig bra at du skrev et innlegg om det og fikk det frem p den mten du gjorde. Tusen takk!

17 r og alenemamma

12.06.2013 kl.10:14

Jeg er helt enig i det du skriver. Hadde jeg hatt mulighet til og vre hjemme med snnen min, s hadde jeg valgt det. Ihvertfall til han ble litt strre! Syns virkelig ikke en 1 ring har s mye i en barnehage og gjre, og jeg syns ikke det er noe gy og g ifra han s mange timer nr jeg er p skolen. Men vi har jo egentlig ikke s mye valg noen av oss, vi m jo p jobb og skole. Men selvflgelig hvis du har mulighet til og jobbe litt mindre, s hadde jeg gjort akkurat det samme for og f mest mulig tid med barnet mitt!

minnenesomvarer

12.06.2013 kl.10:53

Jeg er veldig enig med deg, og tenker selv at en gang i fremtiden hvis jeg fr barn , at jeg ogs vil jobbe deltid. For det er som du sier, det handler om prioritering. Penger er ikke like viktig synes jeg. Hvor mye penger man tenker at man trenger er ogs veldig subjektivt, og noe man kan gjre med. Som kjpe billigere mat. Som kjpe klr, ting til hus\klr p bruktbutikker, etc. Jeg sparer utrolig mye p handle det meste brukt iallefall. Jeg har bde prvd jobbe deltid og fulltid, og merker jeg har det bedre med meg selv nr jeg jobber deltid for f tid og mulighet til gjre andre ting ogs innimellom enn bare jobb - blir fort bare rutiner nr man jobber fullt ;) S jeg synes det er kjempebra at du jobber deltid jeg, spesielt siden du har et barn i tillegg :) Penger er rett og slett ikke mer enn penger nr alt kommer til alt, og det gjr en ikke lykkelig etter min mening. Lykke til i ny jobb :)
Alle kommer til ha forskjellige meninger.. Jeg personlig vil heller ikke jobbe fulltid mens jeg har sm barn.

Og hvordan er det uansvarlig f et barn ogs ville vre hjemme ta vare p det?

Er det ikke heller uansvarlig da f et barn ogs bare "staten tar vare p det for meg halve dagen"?

Om muligheten var der skulle jeg gtt hjemme med barna, vasket klr, ryddet hus, hatt klar middag hver dag og funnet p masse gy med ungene mine!:)

Hatt de 1-2 dager i uken i bhg bare for at de skal f sosialisert seg med andre barn og f forandring, og jeg litt husfred til gjre andre ting:-) Det hres fint ut for meg^^

Men med mindre man er millionr, s blir det ikke slik..

JK

12.06.2013 kl.11:44

Problemet i samfunnet er ikke de som velger jobbe deltid, det er de som ufrivillig m jobbe deltid.

Og da er det jo ikke de deltidsarbeidende men arbeidsgiverne som er problemet.

Ramona

12.06.2013 kl.11:57

Helt enig...det er flere av oss som har mulighet til ta dette valget :)

Alexander

12.06.2013 kl.12:04

vr gjerne hjemme. men ikke forvent at vi andre skal betale for det

Trond

12.06.2013 kl.13:04

Kjempeinnlegg, og jo flere kvinner som faktisk gr ut sier disse tingene, jo bedre er det! Det er jo dette de rdgrnne ikke skjnner bret av, at folk har egne nsker om hvordan de vil leve livet sitt. I flge regjeringen skal du vre i fast 100% stilling og barnet ditt blir automatisk en taper om de ikke gr i barnehage fra de er 1 r. Og om du som kvinne ikke gjr disse tingene er du enten undertrykket eller skjnner ikke ditt eget beste. Som far til en datter p 12 r, skulle jeg gjerne jobbet litt mindre for bruke mer tid med henne, jeg har dessverre ikke rd.

Trine Jensen

12.06.2013 kl.13:17

Flott innlegg! :) Tror nok det er bra for barnet vre mer med familie enn det de fleste barna ser ut til f idag. Hper derfor det gr slik dere nsker det!

gunn

12.06.2013 kl.14:19

Hei. Dette var herlig lesing.Jeg mtte bare skrive noen ord ang dette du skriver om. Jeg har selv vrt s heldig f lov til vre fulltidsmamma og det ville jeg ikke ha bytta mot noe som helst i verden. Du gr en herlig tid i mte. se lillegutt vokse til og samtidig legge grobunn for den personen han kommer til bli som stor. Den klappjakten som foregr p kvinner som nsker vre hjemme er helt vilt. Verste er at det er andre kvinner som fronter dette angrepet . Er det ikke likestilling i Norge da ? Jeg har selv aldri brydd meg om dissa skalte ekspertene som mener di sitter p fasiten.Ingen sitter p fasiten for barn er ikke like.Jeg nsker dere lykke til og jeg tror det sitter maaaange mammaer der ute som skulle nske di kunne gjre det samme som deg. Tror det er veldig viktig at dere som fr barn n sender signal til staten at dere selv nsker oppdra barna selv. At dette er et valg dere str inne for og at ingen har noe med det dermed basta. Kos dere med lillegutt <3

embla

12.06.2013 kl.14:20

flott innlegg! du er ikke samfunnsbyrde. Du velger ta godt vare p barnet ditt og gi det et godt, kjrlighetsfylt oppvekst, slik at han blir en ordentlig borger og kan bidra til samfunnet etterp. Det er ingen som takker oss mdre som reduserer p stillingen vr for vre hjemme og oppdra vre barn! Det er jo noe av det viktigste vi gjr. Vi oppdrar fremtidens kirurger, tannleger, ingenirer, kunstnere og viktigst av alt skatteytere!!! Jo tryggere og bedre oppvekst et barn har ftt, jo bedre sjanse har hun/han til lykkes i voksen liv. Vi ser i USA hvordan det gr med barn av mdre som m jobbe 110% og ikke har tid til vre sammen med barna sine. Noen av dem blir s deprimerte og innesluttet at de skyter sine skolekamerater. Hvorfor kan ikke samfunnet la mdre som vil og har mulighet og har lyst til jobbe deltid og nyte det vre mor? Hvorfor skal vi sette klistermerker som samfunnsbyrde p dem? Hvis vre feministiske mdre visste at samfunnet ville behandle oss p denne mten, ville de ikke kjempet slik for likestilling. Det er jeg helt sikker p.

Cillepille

12.06.2013 kl.14:40

Helt enig med deg! Jeg fler jeg ogs kjempeprovosert av skulle reduseres til vre en byrde for samfunnet. Jeg har jobbet, deltid og fulltid, siden jeg var 15 r og er i dag 40. Jeg har alltid bidratt til samfunnet, bde i form av betalt og ubetalt arbeid. I dag fostrer mannen og jeg fem barn. Det yngste er ikke en gang ret, og jeg gr tilbake i en 60% stilling.

Dette er et valg vi gjr for oss selv, og barna. Det konomiske tapet for meg i fremtiden, alts differansen mellom 4,5 G og min lnn (du fr beregnet pensjonspoeng av 4,5 G s lenge din reduserte arbeidstid kommer av ansvar for barn under skolepliktig alder) og differansen i arbeidsgivers pensjonssparing for meg, sparer vi i en privat pensjonsavtale. Dette fr vi ogs skattefradrag for. P denne mten sitter jeg ikke i "pensjonsfella" de skremmer oss med. At det er jeg og ikke mannen som jobber redusert, handler om noe s enkelt som konomi og stilling. Mannen har en fleksibel stilling og kan tilpasse dagene langt p vei som han nsker. Jeg derimot jobber i en stilling der jeg har lite fleksibilitet, og vanskelig kan kombinere 100% med reisevei og omsorg for barn. Jeg vil gjette p at her ligger mye av rsaken til at det er kvinnene som velger deltid. Vi jobber i yrker med lite frihet og lav lnn - lsningen p dette er visst at vi m blir mer "menn". En annen lsning ville jo vre at f.eks omsorgsarbeid, vre seg for eldre, barn eller syke, vre lnnet mye bedre! Eller at det var mulig f til mer fleksibel hverdag, f.eks i form av hjemmekontor (ogs for andre enn "sjefene").

Dette er hverdagen for oss, og sikkert mange andre familier. Politikerenes generalisering av deltidsarbeidende kvinner er skremmende. Det er ogs ganske trist at en del kvinnelige debattanter skisserer et bilde av "deltidskvinnen" som noe helt annet enn hun er. Trolig sparer mange deltidskvinner samfunnet for konomiske"byrder" i kraft av f.eks pleie eldre foreldre s de ikke m p instutisjon osv.

Jeg kan ikke forst at vrt valg er en byrde for samfunnet. Tvert i mot oppfostrer vi 5 fremtidige skattebetalere, som nettopp p grunn av vrt valg om delta i livene deres, hjelpe med skolearbeid osv, forhpentligvis blir viktige bidragsytere til samfunnet om noen r. I tillegg reduserer vi risikoen for at de blir fremtidige NAVere....

Alfred

12.06.2013 kl.14:43

Vi har tatt et annet valg. Bde jeg og min kone er hjemmevrende. Vi vil begge vre sammen med vre barn under oppveksten.

Likestilling samtidig som vi fr vre sammen med barna vre. Vinn-vinn for familien.

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.14:46

Alfred: Ja det er jo det som er det mest optimale. Jeg synes at det er fantastisk at noen mennesker gr mot strmmen og heller velger familie enn jobb. Jeg nsker dere lykke til og nsker at deres valg gjr hele familen lykkelig :)

12.06.2013 kl.14:47

.

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.14:49

Cillepille: Er helt enig. Synes at det er flott at du skriver til meg og sier at du er enig i mine valg. Synes at det er s kjekt se at det ikke bare er meg som vil g mot strmmen :)

Lisa

12.06.2013 kl.14:55

Bra skrevet. Men skal du vre lrer, br du gjre noe med rettskrivingen din. Masse tullefeil.

Rune

12.06.2013 kl.14:57

Jeg synes du skal gjre akkurat som du vil her, s lenge vi andre ikke trenger betale for det.

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.14:59

Lisa: Jeg skal ikke vre lrer, men assistent. S da fr jeg lre sammen med de nye ste sm som jeg skal jobbe med. Man lrer s lenge man lever sies det :)

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.15:01

Rune: Jeg forstr ikke hvorfor noen andre skal betale for det. Jeg slutter jo ikke betale skatt, jeg skal ikke f trygd eller dagpenger fra nav. Jeg tjener min lnn p lik linje som alle andre. Hva er det andre betaler for????? Det lurer jeg p

Lise

12.06.2013 kl.15:10

St p du :) Det er dette som er valgfrihet. Du er ikke noen samfunnsbyrde. Men tvert i mot! Du velger vre der for barna dine, og dette vil derimot komme samfunnet til gode. Med trygge, veloppdragne barn. Lykke til. Kos deg :-) Jeg skulle virkelig nske jeg kunne ta det samme valget som deg, men dessverre trenger vi alle pengene vi kan f til f det til g rundt. Vinner jeg i lotto skal jeg bli hjemmevrende mamma :)

Eirik

12.06.2013 kl.15:55

Poenget er at hvis veldig mange velger som deg blir det samfunnskonomiske konsekvenser som mindre skatteinntekter, lavere ettersprsel av varer og tjenester. Det frer igjen til hyere arbeidsledighet og mindre penger til bruke p velferdsgoder som barnetrygd, kontantsttte osv.

Men for all del, dette er et personlig valg du tar som du har all rett til ta, men du m tle at det stilles sprsml med den samfunnskonomiske nytten av ditt valg.

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.16:04

Eirik: Ja det er helt sant, men jeg kommer jo ikke til erbeide deltid resten av livet. Skal jeg vre rlig s er barnetrygden p sine 970 kr mned noe som jeg faktisk kan leve uten, kontantsttten trer ikke i kraft fr barnet er blitt 13 mneder, men de fleste m jo ut i arbeid et par mneder fr dette, pluss at kontantsttten varer jo bare til barnet fyller 2 r (3r i enkelte kommuner), etter det blir man jo "tvunget" ut i arbeid igjen viss man skal klare seg konomisk.
Arbeisledighet er det veldig enkelt forebygge. Pne for et privat marked bde innen helsetjenester, skoler, flere barnehager, renovasjon, fengsler, sykehjem, osv. Da vil det ke med ettersprsel etter arbeidskraft. I steden for spikke spare p disse oljepengene vre s kan man jo faktisk bruke 1 % av dem for bygge opp infrastrukturen i dette landet. Bedrifter rmmer jo fra dette landet fordi det er s dyrt. I stedenfor peke p deltids arbeidende mdre som en av de store syndebukkene i dette samfunnet, la oss heller se etter lsninger p alle problemene som er en mye strre realitet.

Eirik

12.06.2013 kl.16:20

Det er en grunn til at Norge har hy effektivitet i arbeidslivet sammenlignet med andre land. En av grunnene er at det stort sett er akseptert g hjem fra jobben kl 16. Det gjr at bde menn og kvinner kan vre i arbeid og likevel ha barn med gode barnehage og skole ordninger. Dette er en enorm konomisk gevinst for vrt samfunn. I andre land og spesielt lenger sr i Europa er kvinneandelen i yrkeslivet mye lavere fordi det rett og slett ikke lar seg kombinere med ha barn. Hvis vi skulle adoptere dette i Norge og veldig mange kvinner (eller menn) skulle begynne jobbe deltid s ville det f store konomiske konsekvenser for samfunnet. Dette er poenget LO lederen og en del politikere vil ha frem, ikke rakke ned p de som av ulike grunner velger deltid. Men vi vil kanskje at dette argumentet skal vre med i vurderingen til alle de som str overfor valget med jobbe deltid. Husk at over 40% av de kvinner som velger deltid har ikke barn eller har voksne barn. Grunnen er kanskje at det er sosialt akseptert for kvinner jobbe deltid, noe det ikke er for menn. Hvilken kvinne vil ha en mann som tjener drlig og attptil ikke vil jobbe full tid?

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.16:41

Eirik: Synes at det er synd at man m kunne tjene masse penger for vre attraktiv for det motsatte kjnn. Penger er ikke alt. Jeg hadde vert like glad i mannen min om han ikke hadde tjent de pengene som han gjr. Kjrlighet og lykke kan ikke kjpes

Eirik

12.06.2013 kl.17:01

Desverre tror jeg ditt ressonement bare gjelder nr du har passert et visst inntektsniv. Ingen steder jeg vet om gir hy status til gutter som tjener og jobber lite. De blir rett og slett ansett som late eller mindre dyktige. For kvinner derimot er det mer sosialt akseptert tjene lite og jobbe mindre. Jeg mener kvinner og likestilling ville vrt tjent med at dette ikke var s sosialt akseptert som n.

Det er nok en av grunnene til at noen meget oppegende kvinner tr ta opp dette temaet.

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.17:18

Eirik: Jeg vet ikke hvilken krets og hvilke mennesker du omgs med, men hvor jeg er fra s er det ikke slik. Jeg er p ingen mte feminist eller spesiellt opptatt av likestilling. Jeg synes at det er fint med kjnnsfordelig og liker at mann og kvinne har ulike roller i livet. Men det er tabu si slikt i dagens samfunn.

Men viss det er et problem for menn at det ikke er sosialt aksepterr jobbe deltid s m de jo reide seg opp ta den kampen. I mine yne er ingenting mer sexy enn nr en mann velger familie fremfor jobb penger.
Man trenger ikke ha det fineste huset i gata, den dyreste bilen, flest sydenturer, masse merke klr og biff til middag vr dag.

Derfor synes jeg at det n er p tide sette lys p at man trenger ikke vre s utrolig materialistisk i dagens samfunn for vre lykkelig. For viss du har lest hele innlegget mitt s ser du jo at jeg skriver at vi ikke er i verdens beste konomiske situasjon, men at vi p tross av dette faktisk fr det til fungere.
Selv synes jeg at jeg er et ganske s oppegendes kvinne, som tar opp et tema som n er tabu

Eirik

12.06.2013 kl.17:32

P mange mter er jeg enig med deg, det er ikke vanskelig. Veldig sunne holdinger dette. Realiteten er at vi lever i et kapitalistisk samfunn hvor alle vre goder som vi tar for gitt er avhengig at at vi produserer noe og tjener penger slik at vi kan ettersprre noe som andre kan produsere. En evig runddans som er avhengig at at folk flest jobber. Se p hva som skjer i Hellas nr denne balansen forrykkes. Tror ikke mange er veldig opptatt av denne debatten der n.

Hva som er sosialt akseptert hos kvinner og menn er kanskje en annen debatt som jeg i og for seg gjerne deltar i.

Kardiosykepleier

12.06.2013 kl.23:06

Vet ikke helt hvorfra du fr det at du liksom skulle vre en samfunnsbyrde om du velger g ned i deltid. S lenge du frivillig stiller deg pen for lavere lnn, drligere tilknytning til arbeidslivet, vesentlig verre forutsetninger for kunne forsrge deg selv om noe skulle skje (newsflash - samliv varer ikke alltid evig...) og i tillegg en fremtid som minstepensjonist; be our guest.

Vr s snill - bare vre mamma p fulltid eller gjr hva annet du mtte nske gjre med livet ditt. Bare vit at valgene du tar fr konsekvenser. Ikke minst for din egen konomi.

~ Cassandra ~

12.06.2013 kl.23:16

Kardiosykepleier: Oi!!! Her var vi virkelig negativt innstilt til livet. Alt ordner seg for snille piker er det noe som heter :) viss vi ser at pengene ikke skulle strekke til s kan jeg tar jeg meg en liten ekstra jobb. Jeg spare til pensjonen utenom s ingen fare for det. Man kan treffe kollegaer p fritiden kjre deg, det som kalles et trivelig arbeidsmilj. Og skulle jeg mot formodning en gang bli alene mamma s ordner det seg p et viss. Just keep swimmin (ref. Nemo) :)
Skriv en ny kommentar

~ Cassandra ~

~ Cassandra ~

Jeg heter Cassandra, og er 26 r. jeg blogger om livet som smbarns mamma og livet som samboer. Er det noe du mtte lure p er det bare sprre p bloggen eller ta kontakt p; cassandra_egeli@hotmail.com

Flg bloggen

  • Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    hits